Monday 14 March 2011

MALAYELISH

Saya terbaca sebuah artikel di Malaysiatoday.  Penulis tersebut menyatakan Tun Mahathir Mohamed nampak seperti seorang yang berketurunan Malayalee (sebuah suku kaum di India).  Kaum Malayalee ini berasal dari Kerala, India (tempat yang sangat cantik untuk dilawati).  Bila saya baca pernyataan tersebut saya teringat tentang suatu fakta yang saya rasa lebih penting dari mengaitkan Tun Mahathir Mohamed sebagai seorang Malayalee.

Fakta yang lebih penting ialah Malayelish.  Apa tu Malayelish?

Bagi saya terma Malayelish ialah "Bahasa Inggeris yang dituturkan oleh orang Melayu di Malaysia".  Tak penting ke fakta ini?  Sebenarnya sangatlah penting.  Saya telah terlibat dalam mengajar Bahasa Inggeris kepada individu yang berkerjaya sejak umur saya 28 tahun lagi.  Saya pernah menjadi tutor Bahasa Inggeris untuk kakitangan beberapa jabatan/institut kerajaan dan separa kerajaan.  Yang menjadi pelajar saya pada masa itu terdiri dari individu yang menjawat pelbagai jawatan.  Tapi yang saya hairan, semua pelajar adalah orang Melayu.

Sebelum memulakan pelajaran, saya akan membuat sedikit analisis tentang tahap penguasaan Bahasa Inggeris setiap peserta dan dari situlah saya dapati wujudnya Malayelish.  Suatu bahasa pertuturan yang dicipta sendiri oleh setiap peserta untuk memudahkan mereka berBahasa Inggeris.  Mungkin ini adalah sebahagian dari semangat Malaysia Boleh.

Disini saya bukan hendak ketengahkan kesilapan yang dilakukan oleh setiap individu dalam pertuturan Bahasa Ingeris, tetapi sekadar mengupas secara umum tentang orang Melayu di Malaysia yang tidak mementingkan keaslian sesuatu bahasa.  Perbuatan ini menyebabkan orang Melayu terus menerus keliru dengan penggunaan Bahasa Inggeris yang betul.
Perkara yang sama berlaku setiap kali saya mengendalikan temuduga untuk mengisi jawatan di syarikat.  Saya memang bertanggungjawab untuk menjalankan temuduga selain dari isteri saya yang akan membuat penilaian tentang tahap kemahiran kerja setiap calon.  Bila datang calon berbangsa Melayu, bertaburanlah bahasa Malayelish yang dituturkan.  Sampai saya pernah bertanya kepada beberapa calon yang punyai ijazah...."Macam mana boleh lulus sampai peringkat ijazah?"

Saya bukan menidakkan bahawa ada calon yang mencuba sedaya mungkin untuk memperbaiki penguasaan mereka dalam Bahasa Inggeris, tetapi bagi saya "they should have done it way much earlier".  Dalam erti kata lain mereka terlambat. Mereka baru nak merangkak menguasai Bahasa Inggeris sedangkan syarikat-syarikat yang ingin mengambil mereka bekerja tidak punya masa untuk melihat meraka merangkak sebelum belajar bangun dan berjalan sendiri.

Saya harap orang Melayu di Malaysia akan sedar bahawa menguasai Bahasa Inggeris bukanlah sesuatu yang kolonial tetapi ianya adalah sesuatu yang imperial.  Dengan menguasai Bahasa Inggeris minda kita bukannya dijajah, tetapi kita akan menjadi lebih bersedia untuk menghadapi apa juga cabaran dan tugasan untuk menguasai ekonomi seantero.  Itulah maknanya imperial...membina empayar dengan penguasaan yang efektif.  Kalau kita tidak boleh berkomunikasi dengan efektif dengan masyarakat dunia, macam mana kita nak merealisasikan imperialisme?

No comments:

Post a Comment