Wednesday 16 March 2011

TIMBALAN PERDANA MENTERI MENIPU?

Tan Sri Muhyiddin berkata beliau tidak tahu status samada pusat pemprosesan Tanah Jarang yang dibina diGebeng, Kuantan telah mendapat lesen untuk beroperasi.  Beliau berkata demikian kepada pemberita apabila ditanya berkenaan status projek tersebut.  Ini petikan dari "website" Lynas Corporation Ltd.,

LYNAS PROJECT STATUS
A bankable feasibility study, including pilot plants, was completed on the Rare Earths deposit at Mount Weld. The first mining campaign was completed on time and on budget. Currently, Lynas is constructing a Concentration Plant at Mount Weld and the LAMP.

The LAMP is being built in Malaysia due to the readily available industrial infrastructure, including  industrial land, sources of gas, water and electricity, re-agents from local suppliers and a port that can manage container, chemical and bulk shipments. The area where the plant is being built also offers much knowledge infrastructure, such as technical and trade skills and chemical industry experience. The government infrastructure is in place and provides accountable regulators, clear legal frameworks and FDI incentives.

Once completed, the Concentration Plant and LAMP together will comprise the full production process from mine through to market. The Concentration Plant is scheduled to come into production early in 2011 and the LAMP in the third quarter of 2011.



Secara jelas dalam perenggan kedua, syarikat Lynas menjelaskan apa kelebihan yang ada di Gebeng, Kuantan yang memberi keselesaan untuk mereka mendirikan pusat pemprosesan.  Kelebihan yang dijelaskan kebanyakannya adalah standard seperti Infrastuktur Yang Lengkap, Tanah Industri, Penyaluran Gas, Air dan Letrik, Agen Dari Pengedar Tempatan dan Pelabuhan.  Semua ini adalah kelebihan yang boleh disediakan oleh mana-mana negara untuk keselesaan industri luar negara yang melabur dinegara mereka.  Adakah benar ini sebab sebenar Lynas membina pusat pemprosesan bahan yang berbahaya ini di Gebeng, Kuantan?
Sebenarnya semua itu adalah untuk mengaburi persepsi rakyat Malaysia yang kurang kurang peka berkenaan apa yang sedang berlaku.  

Sebab sebenar kenapa Lynas membina pusat pemprosesan di Gebeng, Kuantan adalah kerana kerajaan Malaysia bersetuju untuk menjadi tempat buangan sisa berbahaya ini.  Apa buktinya?  Lihat pada perenggan dua artikel dari "website" Lynas, perkataan akhir di perenggan tersebut tertulis FDI Incentives.

Untuk makluman pembaca kerajaan Malaysia memberikan insentif kepada Lynas Corporation Ltd, dibawah anak syarikatnya Lynas Malaysia Sdn Bhd.  Iaitu diberi insentif cukai selama 12 tahun beroperasi.
Bila Timbalan Perdana Menteri mengatakan tidak tahu apa status lesen operasi untuk pusat pemprosesan ini, adakah beliau cuba katakan kerajaan Malaysia memberi insentif seperti ini untuk suatu syarikat yang belum diberi lesen untuk beroperasi atau belum tentu diberi lesen untuk beroperasi?  Atau adakah kerajaan Malaysia tersepit bila rakyat mula menyoal kewujudan pusat pemprosesan ini dan mencari jalan untuk meredakan keadaan.

Dalam "website" Lynas, disebut secara khusus bahawa segala aturan untuk beroperasi sudah dan sedang berjalan dengan lancar.  Adakah sebuah syarikat seperti Lynas akan melabur RM700 juta tanpa mengetahui status lesen operasi mereka?

No comments:

Post a Comment