Tuesday 5 April 2011

KENAPA WAN AZIZAH TAKNAK TUNJUK JAM TANGAN OMEGA

Bagi saya, apa yang dilakukan oleh keluarga DSAI untuk tidak mempertontonkan jam tangan omega kepada media dan umum adalah betul dari segi taktikal.  Apa yang dilakukan dalam politik adalah sesuatu yang kadang nampak pelik tetapi dilakukan oleh satu-satu pihak itu atas dasar "tactical psychology".

Kita perlu sedar bahawa politik dunia adalah sama seperti suatu medan peperangan yang aktif berperang setiap masa.  Dalam peperangan yang melibatkan askar/tentera sekalipun, pihak yang berperang sudah tidak menitikberatkan kekuatan fizikal anggota tentera mereka, tetapi lebih menumpukan kepada "tactical game" dan "tactical psychology" untuk memenangi sesuatu peperangan.

Samalah dengan apa yang berlaku dalam isu video yang melibatkan DSAI, keluarga DSAI tidak mahu mengikut rentak yang cuba dipermainkan oleh pihak Datuk T, media dan blogger.  Simpan dulu bahan bukti tersebut sehingga ianya benar-benar akan menjadi senjata yang boleh menewaskan pihak musuh.

Semua ini telah dipelajari oleh keluarga DSAI dan penyokong setia beliau sejak beliau telah dieksploitasikan oleh pihak PDRM dan Kehakiman sewaktu kes liwat I.

Orang putih kata "once beaten twice shy"...maksudnya "sekali dah kena, perlulah lebih berhati-hati".

Sikap seorang wartawan yang meminta jam tangan omega itu dipertontonkan semasa sidang akhbar dikediaman DSAI membuktikan betapa ceteknya ilmu kewartawanan yang ada pada sebilangan wartawan dinegara kita ini.  

Kenapa masa Najib kata dia takde kena mengena dengan Altantunya, wartawan tak tanya mana buktinya Najib takde kena mengena dengan Altantunya?  Sebab wartawan tahu bahawa mereka bukan penyiasat tetapi adalah pelapur peristiwa.

Jadi wartawan tak perlulah melampaui batasan kerjaya mereka.

No comments:

Post a Comment