Sunday 22 May 2011

Bila Islam Di Perdagangkan - Kematian pun Boleh Didebatkan

Dibawah ini adalah penulisan Raja Petra Kamaruddin di blog Malaysia Today berkenaan kejadian tanah runtuh di Hulu Langat yang mengorbankan 16 orang Islam.

The death of 16 orphans in a landslide in Hulu Langat, outside Kuala Lumpur, yesterday was not in vain (bukan sia-sia), said the Mufti of Selangor. According to Islam, said the Mufti, these orphans died a martyr’s death (syahid). And the same goes for anyone who dies in a traffic accident, or whatever tragedy, added the Mufti.
I suppose this is one way of looking at it. When someone dies we try to look at the ‘positive’ side of his or her death. And this is probably the Mufti’s way of making us feel good about those deaths. After all, is not Malaysia an expert at the ‘feel good’ factor? I bet they can even make us feel good about May 13 -- it taught us that racism is bad and can lead to race riots so Malaysians today are no longer racists.
Yeah, right!
The more fundamentalist Muslim would say that the 16 orphans were fated to die in the landslide yesterday. The time, date, place and manner we will die has already been determined even before we were born. So, yesterday, the 16 orphans merely kept their appointment with death. It was their fate which had already been decided and there was nothing anyone could have done to avoid it.
Is that so? What about the reports of the previous incidences of landslips in that area? Wasn’t that a sign (from God or whatever) that we have a tragedy in the making? What was done about the many landslips of past that yesterday became a landslide? (Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Mansor dilaporkan berkata bahawa kawasan itu dipercayai telah beberapa kali mengalami kejadian tanah runtuh namun tidak dilaporkan - Bernama).
When the Tsunami hit our shores and other Asian countries on 26 December 2004, they said the same thing. Some even said that this is God’s punishment for all those sinners. I wonder what sin the babies and children committed to incur God’s wrath on them.
Actually, the death toll of the 2004 Tsunami could have been reduced had greedy people not cut away (for profit) all the mangrove plants along the coast. The mangrove would have acted as a buffer and the waves would not have gone so far inland and been so destructive.
A lot of tragedies could have been avoided. And they could have been avoided if humankind were not so greedy and corrupt. Greed and corruption, not God, causes tragedies. And those who die in tragedies should not be classified as martyrs but as victims of greed and corruption.
On a per capita basis Malaysia has ten times more fatal road accidents than Britain. And this is all because of greed and corruption. Those who die in traffic accidents are not martyrs, as the Mufti said. They are victims of greed and corruption.
The Muftis have a duty to perform. They must condemn greed and corruption. They must not tell people that 16 orphans dying in a landslide is not in vain, it is okay, it is a good, it means they are going straight to heaven. They must tell the people that this is yet another of the many signs of rampant greed and corruption in Malaysia.
Don’t tell us that the orphans’ deaths are NOT sia-sia. Tell us that their deaths ARE sia-sia. And tell us that their deaths and the deaths of thousands of other Malaysians every year is because of greed and corruption.
Are the Muftis scared of doing this? Are they so worried that they will get sacked from their jobs and will lose their comfortable income and lifestyle? Are they not brave enough to teach Malaysians proper Islam, in that we must oppose greed and corruption?
I think it is time we started appointing women Muftis in Malaysia. After all, if the Muftis do not have any balls what difference does it make if we appoint men or women as Muftis?

ULASAN SAYA
Saya terkilan dengan penulisan RPK yang menjadikan kejadian ini sebagai salah satu rujukan berkenaan betapa rasuah dan ketamakkan adalah penyebab kematian 16 orang saudara seIslam kita.  Adakah kejadian ini perlu didebatkan?  Mungkin betul berlakunya rasuah dan ketamakkan yang melampau dalam pengurusan tanah dan pembangunan tanah di Hulu Langat, tetapi adalah tidak wajar untuk RPK menyatakan bahawa kematian 16 saudara seIslam kita itu adalah SIA-SIA.  Apakah RPK sudah hilang akal untuk menjadikan kejadian ini sebagai suatu rujukan?  Adakah kita perlu jadikan semua kematian yang berlaku sebagai rujukan kepada rasuah dan ketamakkan?  

RPK menyatakan bahawa tsunami boleh dielakkan sekiranya hutan paya bakau tidak ditebang dengan sewenangnya kerana pokok paya bakau boleh menjadi benteng untuk kejadian tsunami.  Adakah RPK cuba mengajar kita bahawa RPK lebih bijak dari Allah s.w.t?  Adakah RPK fikir Allah s.w.t. tidak akan ada perancangan lain untuk menjayakan takdir tsunami sekiranya ada pokok paya bakau?

Inilah masalahnya bila ada yang tidak beriman kepada Allah s.w.t secara "total".  Penulisan RPK amat memalukan dan amat tidak wajar.  RPK harus sedar bahawa dia bukanlah orang yang terbaik atau terpilih untuk menasihat atau membahaskan isu agama, Allah dan Rasulullah.  Mungkin RPK tidak pernah ingat apa yang dia pernah di ajar tentang agama Islam.  Adakah RPK tahu apa itu doa?  Ya...RPK..do u what DOA means and how DOA can be recited?

Apabila mufti menyatakan kematian 16 saudara kita itu tidak sia-sia dan akan menerima ganjaran syurga dari Allah s.w.t, itu sebenarnya adalah sebuah DOA.  RPK terlalu angkuh untuk menyedari bahawa itu adalah doa.  Hanya mereka yang masih mempunyai iman dan takwa dan diberi hidayah oleh Allah s.w.t., akan sedar bahawa menyatakan perkara baik dalam kematian seseorang adalah sebuah DOA dan suatu amalan yang akan dibayar ganjaran pahala oleh Allah s.w.t.

Kepada RPK, kembalilah kepada ajaran Islam sebenar berlandaskan Al-Quran dan Hadis.  BArulah kamu akan sedar bahawa Allah s.w.t. terlalu berkuasa dan walaupun tidak wujud rasuah, tidak wujud ketamakkan, tidak berlaku penebangan hutan paya bakau dan sebagainya sekalipun....Yang Allah Berkehendakkan PASTI Akan Terjadi.

RPK juga menggunakan bahasa yang kurang enak untuk menggambarkan bahawa mufti adalah pengecut dan "tidak jantan".  Adakah RPK sedar bahawa penulisan sebegini tentang mufti akan mengundang lebih ramai orang kafir untuk mempersenda dan mempermainkan agama Islam.  Orang seperti RPK harus mencermin diri dia sendiri sebelum melabel orang lain dengan bahasa yang kurang enak.  


Cuba RPK katakan dengan jujur, pernah tak dia minum arak atau minuman yang dilarang minum dan makanan yang dilarang makan?  Saya tidak akan menuduh tetapi pada masa yang sama saya juga tidak akan menidakkan perkara sebegini berlaku dalam kehidupan kebanyakan orang Islam yang berpengaruh secara politik dan keduniaan.  RPK cermin diri kamu dahulu dan doakan agar saudara seIslam yang terkorban akan mendapat syurga yang dijanjikan Allah s.w.t.

1 comment:

  1. Makin jelas masih ada yang mahu bernafas di dalam lumpur menafikan zat anugerah Allah SWT.

    Adalah lebih baik diam daripada menyampaikan sesuatu yang tidak kesampaian maksud & natijahnya - Ooops... Bukankah kita semua boleh bebas bersuara? Ya, kita semua sedang menikmati kebebasan itu. Terbabas? Biasa...

    Akan tetapi, banyak yang kurang dari yang lebih apabila yg bukan ahli memperkatakan isu agama hanya bersandarkan logik akal.

    Alangkah baiknya sekiranya yang berakal itu tidak dangkal hujahannya.

    Kalau masih ada yg suka tulang daripada isi - fikirkanlah sekali lagi.

    Masih ada masa, InsyaAllah...

    ReplyDelete