Saturday 3 March 2012

NAJIB YANG BERCAKAP BENAR, LYNAS YANG TIDAK BERBAHAYA

Perdana Menteri kita Najib Razak menyatakan berkali-kali bahawa kilang pemprosesan nadir bumi kepunyaan Lynas yang dibangunkan dan beroperasi di Gebeng adalah SELAMAT dan TIDAK berbahaya.  Tetapi sebagai rakyat, kita harus faham konteks percakapan seorang ahli politik.  Saya akan memetik kata-kata Sheila Rusly dalam manjadi juri di Raja Lawak, BUSUK bro...BUSUK SANGAT2....itulah hakikatnya apabila kita mendengar ucapan dari orang-orang dalam bidang politik berkenaan JAMINAN yang mereka berikan terhadap satu-satu isu yang melibatkan masyarakat.

Apa juga yang diperkatakan oleh ahli politik adalah mendahulukan kepentingan parti dan kemudian diri sendiri, kemudian negara, kemudian ekonomi dan akhirnya untuk kepentingan rakyat.  Justeru dalam konteks ini, pelaburan yang dilakukan Lynas memberikan anjakan yang positif kepada parti pemerintah dari segi penerimaan negara luar terhadap Malaysia yang akan menjadi pengeluar hasil nadir bumi terkemuka suatu hari nanti.  Apabila ini menjadi kenyataan, maka kerajaan Malaysia akan dapat menempatkan Malaysia sebagai negara pengeluar barangan berteknologi tinggi yang terkemuka di dunia.  

Kepada penyokong BN dan Lynas jangan terlalu gembira dengan penulisan saya bahawa kehadiran Lynas memberi anjakan positif, kerana pada penulisan kali ini, saya juga ingin mengadaptasikan penulisan umpama seorang ahli politik.  Jadi saya akan mula "spin" seperti mana dilakukan oleh orang-orang politik.  Baiklah mari kita mulakan.

Lynas di terajui oleh mat salleh. Mat Salleh, orang-orang yang boleh di percayai?  Sebahagian mereka boleh di percayai tetapi sebahagian lagi adalah penipu professional yang mendahulukan kepentingan diri dan ekonomi mereka.  Majoriti mat salleh datang ke Malaysia untuk kepentingan diri sendiri, walaupun berada di negara ini, mereka tidak akan suka kepada durian, tetapi cuba berikan mereka strawberry, mereka akan makan dengan tenang dan menyelerakan.  Itulah sikap majoroti mat salleh yang datang ke Malaysia atau mana-mana negara lain.  Mereka masih menyimpan ego dan kebanggan diri tentang masyarakat mereka.  

Di sebabkan Malaysia mempunyai rakyat yang senang menerima adat dan budaya orang luar, maka mat salleh suka menjadikan Malaysia sebagai negara pilihan bila ingin melebarkan adat, budaya dan ekonomi mereka ke dunia luar.  Itulah pegangan majoriti mat salleh bila melibatkan ekonomi dan pelaburan.  Sikap mereka terserlah bila mereka memperkotak katikkan dunia arab dan kini sebahagian besar dunia arab menjadi kuli batak mat salleh.

Najib percaya kepada orang-orang seperti ini dan Najib juga meminta rakyat Malaysia turut percaya kepada mat salleh seperi ini.  Baru-baru ini Najib mengarahkan surat yang diutus Tun Mahathir kepada Perdana Menteri Israel di siarkan kepada umum, walaupun ada yang pertikaikan surat-surat tersebut kerana ianya telah disalin kembali dan bukan surat asal yang di siarkan.  Tetapi apakata kita meminta Najib menyiarkan surat-surat yang pernah Tun Mahathir terima dan balas kepada pemimpin-pemimpin mat salleh sedunia setelah Tun Mahathir mengelarkan mat salleh sebagai pembunuh dan sukakan peperangan sewaktu berucap di mesyuarat OIC di Putrajaya pada bulan Oktober 2003.

"--the Europeans killed six million Jews out of 12 million. But today the Jews rule the world by proxy.  They get others to fight and die for them". Malaysian Prime Minister Mohamed Mahathir at October 2003, OIC Summit "The Jewish treatment of the Arabs in 1947 was as morally indefensible as the slaughter by the Nazis of 6 million Jews." --Arnold Toynbee, historian, speaking to a Jewish audience in Canada "

Ucapan Mahathir mendapat bantahan keras dari segenap bangsa Eropah dan juga Amerika Syarikat.   Di mana surat-surat yang pernah dihantar oleh pemimpin-pemimpin mat salleh ini kepada Tun Mahathir? Kenapa tidak di umumkan?  Mahathir telah menggelar bangsa mat salleh ini sebagai orang-orang yang cintakan peperangan dan kemusnahan, dan kini Najib meminta kita memberi kepercayaan kepada mat salleh yang datang ke Malaysia dan membuka sebuah kilang pemprosesan nadir bumi yang terletak lebih 2000km dari pusat perlombongan di Mont Weld Australia.  Najib meminta kita percaya bahawa Lynas berwibawa, sedangkan Lynas disaman di China dan di Malawi.

Najib meminta kita percaya kepada Lynas walaupun kita tahu bahawa sisa radioaktif yang terhasil dari pemprosesan nadir bumi, tidak akan terurai dan akan kekal sebagai bahan beradioaktif untuk beribu dan berjuta tahun.  Najib meminta kita menyokong Lynas, sedangkan Lynas menjadikan Malaysia pusat pemprosesan kerana menghadapi masalah dengan kerajaan China yang tidak menyokong kehadiran berterusan Lynas di negara mereka.

Najib meminta kita menyokong Lynas, sedangkan Thorium dan Ytrium yang terdapat dalam nadir bumi dan sisa nadir bumi akan kekal beradioaktif dan amat berbahaya kepada manusia dan alam sekitar.  Najib meminta kita menyokong Lynas, sedangkan dimana juga sisa nadir bumi ini di lupuskan, ianya perlu di angkut dengan "selamat" ke tempat pembuangan dan ini bukan kemahiran kita dalam mengendalikan sisa beradioaktif.

Najib meminta kita menyokong Lynas sedangkan Australia sendiri telah menolak permohonan Lynas untuk mendirikan kilang pemprosesan nadir bumi di negara mereka.  Cuma Malaysia sanggup menjilat ludah yang di ludahkan oleh orang lain, asalkan Malaysia mendapat NAMA di persada antarabangsa sebagai pengeluar mineral nadir bumi terkemuka dunia.

No comments:

Post a Comment