Selepas isu NFC, isu Lebuhraya MEX (MEX) pula menjadi popular. Makin lama makin banyak cerita-cerita benar dan separa benar yang kita baca dan dengar. Kisah MEX ni adalah suatu penceritaan yang menarik kerana ianya melibatkan percaturan diantara sektor korporat dan kerajaan.
Saya membaca dibeberapa forum yang terdapat di Intenet dan ramai juga individu yang membincangkan berkenaan pengambilalihan MEX oleh pihak EP Manufacturing Bhd (EMPB). Kebanyakan dari mereka menterjemahkan pengambilalihan ini sebagai suatu petanda positif kepada unjuran pendapatan EPMB. Banyak juga formula yang diguna pakai oleh individu-individu ini untuk membuktikan bahawa EPMB akan memperolehi lambakan keuntungan dalam jangkamasa beberapa tahun lagi. Turut disertakan adalah unjuran pengguna MEX yang akan bertambah tahun ke tahun dan ini dapat menyumbang secara positif kepada pendapatan EPMB.
Semalam saya bertanya dengan seorang pakar kewangan yang juga seorang ahli perbankan dan dia memberikan maklumat dan penerangan yang begitu teliti berkenaan isu ini. Dia menggunakan semua istilah perbankan dan kewangan untuk membuktikan bahawa EPMB telah melakukan perkara yang terbaik untuk mengambil-alih konsesi MEX dari Maju Expressway Sdn Bhd (MESB). Setelah mendengar penjelasan dari dia selama hampir 30 minit, saya bertanya kepada dia satu soalan dan dia terdiam dan hanya memandang saya. Soalannya "jika benar apa yang kamu katakan berkenaan unjuran positif terhadap EPMB akibat dari pengambilalihan MEX dari MESB, kenapa MESB melupuskan aset yang begitu berharga?"
Dia tidak dapat menjawab soalan saya dan saya tujukan soalan ini kepada semua pembaca blog tahirnisa dan kepada semua yang menyatakan betapa untungnya EPMB dalam memiliki MEX. Dari segi perniagaan, tidak ada syarikat yang ingin melupuskan sesuatu yang BERHARGA tanpa sebab yang munasabah. Adakah MESB beroperasi dalam kerugian yang teramat sehingga terpaksa menjual aset tersebut? Adakah MESB menghadapi tindakan mahkhamah akibat masalah kewangan sehingga terpaksa menjual aset tersebut? Adakah MESB sudah mempunyai perniagaan dalam sektor lain yang lebih mengguntungkan kalau dibandingkan dengan memegang konsesi lebuhraya?
Di Malaysia, banyak juga syarikat yang mengimpikan untuk menjadi pemegang konsesi sesebuah lebuhraya. Perniagaan sebagai pemegang konsesi ini adalah amat mengguntungkan. Yang peliknya, MESB melepaskan semua yang positif, unjuran pendapatan yang berlipat-kali ganda dan pendapatan yang konsisten tanpa sebab musabab yang rasional. Sebuah syarikat yang merupakan anak syarikat kepada Maju Holdings Berhad (MHB) dan Perwaja Holdings Berhad (PHB), telah menjual MEX kepada sebuah syarikat yang memperolehi keuntungan dalam puluhan juta setahun. Kalau dilihat kepada Laporan Tahunan PHB, pada tahun 2010 mencatat kerugian sebanyak RM69 juta dan kini mereka melupuskan suatu aset yang begitu berharga. Penjualan ini tidak akan mengguntungkan MESB, MHB mahupun PHB kerana sebahagian besar duit yang diterima dari EPMB perlu dikembalikan kepada kerajaan. Adakah tindakan ini rasional? Sememangnya tidak rasional.
Pada hakikatnya, penjualan ini tidak perlu ada rasionalnya, kerana penjualan dan pengambilalihan ini hanyalah sebahagian dari sambungan kepada pementasan drama kerajaan BN untuk kepentingan diri sendiri. Pemberian bantuan kewangan berbentuk "gran"dari kerajaan Malaysia kepada MESB merupakan suatu keganjilan dalam penswastaan sesuatu projek berskala besar. Tetapi bagi kerajaan BN, mereka mempunyai pelbagai sebab untuk memberikan "gran" sebanyak RM976.6 juta kepada MESB. Menurut kata Rafizi Ramli dan juga pemimpin Pakatan Rakyat, kerajaan tidak sepatutnya menswastakan suatu projek infrastruktur yang dibina dengan wang rakyat. Itu kata pembangkang, tetapi bagi kerajaan BN, mereka mahukan Lebuhraya MEX dibangunkan oleh sebuah syarikat swasta supaya kutipan tol boleh dilaksanakan tanpa persoalan dari raykat. Di sini kita nampak bahawa slogan RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN cumalah suatu fantasi yang tiada realiti.
Sekiranya lebuhraya MEX dibina oleh kerajaan, maka tender haruslah dibuka oleh Jabatan Kerja Raya dan tidak melibatkan Kementerian Kewangan atau Unit Perancang Ekonomi. Sudah sekian lama sejak pemerintahan Tun Mahathir, Perdana Menteri memegang jawatan sebagai Menteri Kewangan dan ini membolehkan perancangan dan kelulusan berkenaan sesuatu projek dibuat dengan mudah tanpa membabitkan banyak pihak sekiranya projek infrastrukur tersebut dibawah kelolaan Kementerian Kewangan.
Dalam isu lebuhraya MEX, Kementerian Kewangan mempunyai kuasa penuh dalam merancang dan melaksana projek tersebut. Kementerian Kewangan juga bebas untuk membuat apa juga yang termampu untuk memastikan projek lebuhraya ini siap pembinaannya. MESB hanyalah suatu syarikat yang dipilih untuk memandu pelaksanaan projek ini atas dasar penswastaan. Sama seperti situasi Tun Mahathir menjadikan Tun Abdullah sebagai Perdana Menteri sebelum kuasa diserahkan kepada Datuk Seri Najib. Kenapa MESB yang dipilih dan bukannya syarikat lain? Kerana pengurusan MHB, MESB dan PHB mempunyai kaitan dan persahabatan yang rapat dengan pihak kerajaan BN. Justeru, kerajaan BN memerlukan "tag-team partner" yang boleh menjayakan semua perancangan mereka dengan mudah. Dari situlah berlakunya pemilihan MESB. Untuk memastikan MESB tidak akan gagal dalam melaksanakan pembinaan lebuhraya MEX maka kerajaan memberi bantuan kewangan yang secukupnya.
Kini drama MESB-BN ini memasuki fasa seterusnya dan mereka perlu menjual aset yang berharga ini kepada sebuah institusi swasta untuk memastikan kutipan tol dapat diteruskan dan dapatlah MESB mengembalikan duit yang pernah didahulukan oleh kerajaan. Sepatutnya kerajaan BN sebagai pembiaya terbesar, mengambil-alih lebuhraya ini dan tidak lagi menswastakannya. Yang menjadi persoalan kepada pihak pembangkang dan rakyat secara amnya ialah kenapa kerajaan tidak mengambilalih konsesi lebuhraya MEX yang boleh dikoordinasikan oleh Unit Perancang Ekonomi dan Khazanah Nasional. Sekiranya pihak kerajaan menyatakan bahawa mereka tiada pengalaman dalam pengurusan lebuhraya, maka inilah penipuan disiang hari yang dibuat secara terang-terang. MESB juga tidak mempunyai kepakaran tetapi kenapa mereka dipilih sebagai pengendali projek lebuhraya MEX ini?
Persoalan yang ditimbulkan oleh pembangkang berkenaan sejumlah wang sebanyak RM976.6 juta yang harus dikembalikan kepada kerajaan sebenarnya tidak relevan kerana duit tersebut pasti akan dikembalikan dan itulah tujuan sebenar mengapa lebuhraya ini dijual. Sekiranya duit tersebut tidak perlu dikembalikan maka EPMB tidak perlu menerbitkan bon sukuk untuk membiaya pembelian ini kerana perjanjian pemberian "gran" oleh kerajaan kepada MESB boleh dipindah-milik kepada EPMB secara persetujuan bersama. Tetapi ini tidak berlaku, sebaliknya EPMB perlu membayar jumlah penuh harga pembelian lebuhraya MEX kepada MESB. Di sini kita perlu juga teliti secara mendalam perjanjian yang ditandatangani antara MESB dan EPMB. Adakah kerajaan menjadi penjamin atau penerbit kepada bon sukuk ini? Sekiranya kerajaan bertindak sebagai penjamin maka benarlah duit tersebut telah dipulangkan oleh MESB kepada kerajaan. Sebagai ganti, kerajaan memudahkan urusan pembelian oleh EPMB dengan penjadi penjamin kepada bon sukuk. Ini masih di peringkat andaian sehingga kita dipertontonkan dengan surat perjanjian yang sebenar.
Tidak banyak institusi kewangan yang mampu menerbitkan bon sukuk sebanyak RM1billion untuk sebuah syarikat yang cuma mencatat keuntungan puluhan juta ringgit setahun dan tidak pernah terlibat dalam pengendalian konsesi lebuhraya. Kerajaan perlu memainkan peranan penting dalam memastikan bank-bank sanggup menerbitkan bon ini tanpa sebarang halangan. Justeru, pada kebiasaannya sesebuah kerajaan pusat akan menjadi penjamin kepada bon tersebut atau menjadi penerbit bon tersebut.
Sebenarnya bon sukuk adalah suatu bon yang dikatakan berlandaskan syariah tetapi masih ada ulama yang mendebatkan isu ini kerana pulangan yang akan diterima oleh pemegang bon sukuk ini adalah pada kadar yang telah ditetapkan sedangkan dalam syariah Islam, pulangan keuntungan (faedah/interest) yang ditetapkan jumlahnya adalah riba.
Berbalik kepada isu MEX. Pembangkang sepatutnya menekan kerajaan untuk menunjukkan kira-kira yang membolehkan kita mengetahui kemana duit sebanyak RM976.6 juta tersebut dibelanjakan. Wang yang hampir RM1 billion adalah suatu jumlah yang besar dan ianya boleh disalah gunakan dengan mudah. Pihak pembangkang perlu mengambil langkah untuk mendapatkan maklumat-maklumat terkini berkenaan perbelanjaan wang tersebut dan saya pasti kerajaan akan cuba sedaya mungkin untuk tidak menggembar-gemburkan isu wang ini. Dalam waktu kerajaan mengurangkan tol dan menghapuskan tol dibeberapa plaza tol terpilih, kerajaan juga menyalah gunakan wang rakyat untuk kepentingan sendiri.
Kerajaan Malaysia terlalu taksub dengan isu ekonomi sehingga mengabaikan isu sosio-kemasyarakatan dan perpaduan nasional yang lebih penting. Hanya dengan slogan dan pendekatan 1Malaysia, kita tidak akan dapat hidup dalam suasana yang harmoni dan sejahtera sekiranya kerajaan terus menerus menggunakan wang hasil titik peluh kita tanpa budi bicara.
Persoalannya, adakah benar Lebuhraya MEX dijual oleh MESB atau ianya tidak pernah pun menjadi milik MESB kerana pemunya sebenar lebuhraya tersebut ialah kerajaan Malaysia sebagai pelabur tertinggi iaitu sebanyak RM976.6 juta yang dilaburkan. Kini adakah lebuhraya tersebut milik EPMB atau ianya masih kepunyaan kerajaan Malaysia sebagai penerbit/penjamin bon sukuk sehingga bon tersebut dijelaskan sepenuhnya oleh EPMB.
No comments:
Post a Comment