Sunday 17 April 2011

LYNAS DISAMAN DI AUSTRALIA

Lynas bakal disaman di Australia.  Siapa yang akan menyaman Lynas?

Pemegang saham Lynas sendiri yang akan menyaman Lynas dan pemegang saham Lynas dikatakan bertindak demikian kerana Nicholas Curtis (Pengarah Eksekutif) Lynas telah memberikan maklumat yang tidak tepat dan menipu pemegang saham dalam penjualan/perjanjian sewabeli aset nadir bumi di Mount Weld, Australia.

Nicholas telah menandatangani satu perjanjian dengan syarikat Forge  di Australia dan menawarkan kepada Forge sebahagian tapak perlombongan nadir bumi di Mount Weld melalui kaedah sewabeli yang berjumlah AUD20 juta dan Nicholas telah memberikan maklumat yang tidak tepat kepada pemegang saham Lynas untuk memberi persetujuan.  Perjanjiian itu sudah pun ditandatangani.

Kini pemegang saham telah dapat maklumat yang tepat dan dikatakan Nicholas dan seorang pengarah eksekutif Forge akan mendapat durian runtuh sebanyak AUD24 juta melalui aktiviti sewabeli ini.

Pemegang saham Lynas telah menghantar surat saman melalui peguam mereka Tetuan Turner Freeman dan menyatakan dengan jelas bahawa Nicholas gagal menyatakan kepada mereka dalam mana-mana mesyuarat bahawa dia (Nicholas) akan mendapat habuan dalam perjanjian sewabeli ini.

Kan saya dah katakan sebelum ini kepada Nicholas...."awak kena hadiri kursus kelolaan BN secepat mungkin, awak memang tak mahir dalam menipu dan memutarbelitkan fakta, kat Malaysia pun awak kantoi, kat Australia pun awak kantoi".  Nasib kaulah labu.

1 comment: