Tuesday 12 April 2011

NICHOLAS CURTIS - PERLU HADIRI KURSUS KELOLAAN BN

Apa yang saya tulis selama ini tentang Lynas Corporation dan LAMP yang sedang dibina di Gebeng Kuantan ternyata benar.  Hari ini melalui temuramah yang dilakukan oleh Malaysian Insider, Pengarah Eksekutif Lynas Corporation telah membuat beberapa pengakuan dan juga beberapa penipuan.  Dia juga telah membuktikan kepada semua bahawa Adnan Yaakob berbohong.  Ini semua datang dari mulut dia, bukan rekaan saya.  Baca seterusnya seperti dibawah.
Penipuan
Adnan Yaakob menyatakan dengan jelas dan terang bahawa sisa radioaktif akan dikitar semula dan proses ini adalah SELAMAT dan tidak membawa mudarat kepada penduduk setempat.

Fakta
Nicholas Curtis berkata Lynas telah mendapat kelulusan penuh dari kerajaan tempatan untuk menyimpan sisa radioaktif di Gebeng untuk jangkamasa selama-lamanya.

“We have perfectly good permission (from the government) to store it onsite, forever,” said the mining company’s executive chairman Nicholas Curtis in an interview with The Malaysian Insider yesterday.

Malaysia is a net importer of gypsum so we will use it in commercial quantities for sure. This increases our storage (for the radioactie waste) to 24 years,” he explained.

Penipuan
Sisa radioaktif ini tidak berbahaya kerana nadir bumi yang digali di Mount Weld Australia cuma mengandungi 2% Thorium (mineral beradioaktif).

Fakta
Nadir bumi adalah ciptaan Allah, bukan ciptaan manusia, bagaimana seorang manusia boleh mengenal pasti dengan tepat kandungan Thorium tidak akan melebihi 2%.  Kalaupun ianya tidak akan melebehi 2%, apabila diambil kira jumlah kuantiti nadir bumi yang akan diproses di Gebeng adalah 10 kali ganda lebih tinggi dari yang pernah diproses diBukit Merah, dengan mudah 2% itu akan menjadi beribu tan sisa radioaktif dalam masa yang singkat.

Lynas’ claims that its raw material has only two per cent of the thorium — the radioactive element found in virtually all rare earth deposits — by arguing that the waste would build up over time, especially as it was reported that it would process 10 times as much ore as the Bukit Merah refinery.

As it plans to ramp up production to 22,000 tonnes per year of the material that is crucial to high-technology applications such as smartphones, hybrid cars and even bombs, it will mean producing about 120 tonnes of thorium per year.

Cakap Tak Serupa Bikin
Nicholas Curtis menyatakan bahawa loji pemprosesan nadir bumi di Bukit Merah tidak sepatutnya beroperasi kerana telah membawa kesan negatif, tetapi dia kata loji yang dibina oleh Lynas pula adalah membawa kebaikan kepada Malaysia dan ekonomi dunia.  Dia juga memberitahu bahawa kalau mengikut undang-undang Australia, loji pemprosesan nadir bumi seperti yang pernah beroperasi diBukit Merah, tidak akan diberi kelulusan untuk beroperasi.  Tapi dia juga berkata loji Lynas selamat dan mendapat kelulusan penuh dari kerajaan BN.

It’s not that Lynas does not have the solution. The solution (storage dams) has been agreed. Now Lynas is going beyond the standards,” he said in the interview, where he stressed repeatedly that Malaysia’s last rare earth project, in Bukit Merah, should never have gone ahead.

“By law in Australia, you’re not allowed to use that monazite and Bukit Merah should never have been allowed on the same basis,” he said.

Penipuan
Nicholas Curtis kata nadir bami dalam keadaan mentah yang dibawa masuk dari Mount Weld di Australia tidak perlu mendapat kelulusan dari kerajaan Australia kerana dibawah undang-undang Australia, dengan jumlah radioaktif yang terkandung dalam nadir bumi ini, tidak dianggap sebagai bahan beradioaktif.

Fakta
Kerajaan Australia Barat menjelaskan dengan terang dan tegas bahawa SISA RADIOAKTIF dari negara luar tidak akan dibenarkan masuk kenegara mereka untuk penyimpanan atau untuk dilupuskan.  Jadi Nicholas telah menipu sebab kerajaan Australia secara terang menjelaskan ianya adalah SISA RADIOAKTIF.  Kerajaan Australia Barat memberi reaksi sebegini apabila aktivis Malaysia meminta kerajaan Australia menerima kembali sisa radioaktif dari LAMP diGebeng untuk disimpan dinegara mereka. Pelik dengan sikap dan kobodohan kerajaan Australia ini kerana nadir bumi itu adalah dari Mount Weld yang terletak diAustralia, jadi sisa radioaktif yang terhasil pastinya adalah kepunyaan Australia.  Jadinya kerana kebodohan kerajaan BN, nadir bumi adalah kepunyaan Australia, sisa radioaktif adalah kepunyaan Malaysia.  Syabas BN.

Curtis added that the concentrated material shipped to Malaysia had 1,600 ppm of thorium and was not considered by Australia “under is transportation guidelines to require even notification as being radioactive. It is not considered radioactive material.” He also dismissed fears of a similar mishap as Japan’s nuclear plants the Gebeng plant’s material had too low a level of radiation.

“The Western Australian government does not support the importation and storage of other countries’ radioactive waste,” the state government leader, Norman Moore told its parliament just last Thursday.

Jadi sudah terbukti bahawa Adnan Yaakob telah mengada-adakan cerita tentang kononnya sisa radioaktif boleh dikitar semula.  Malalui blog ini saya pernah meminta Adnan Yaakob menjelaskan bagaimana sisa radioaktif ini boleh dikitar semula sedangkan satu-satunya cara untuk menghapuskan sisa radioaktif adalah dengan menyimpan untuk suatu jangkamasa yang lama dalam persekitaran terkawal ataupun dengan menimbus kedalam bumi.

Terbuktilah segala kelentong dan penipuan yang telah dilakukan untuk mengaburi hati dan pertimbangan rakyat.  Sampai bila kita akan tunduk mengiakan apa saja yang diutarakan oleh Mat Salleh yang tidak menghormati hak kehidupan orang Malaysia.  Kerajaan Australia sendiri mengiktiraf ia sebagai SISA RADIOAKTIF dan ada seorang Mat Salleh datang pula ke Malaysia cuba meyakinkan kita bahawa ianya tidak merbahaya.
Cukuplah Malaysia diperlakukan sebegini rupa.  Sekarang kerajaan pula membuka peluang untuk rakyat Malaysia diperkotak katikkan oleh orang asing yang kononnya ingin membantu rakyat dan negara yang kita bina dengan keringat tulang empat kerat.

Kepada Nicholas Curtis, sebelum cuba cakap tak serupa bikin, hadiri dahulu kursus dibawah kerajaan BN, mereka cekap memutarbelitkan fakta sambil tersenyum.  Anda belum sampai tahap yang memuaskan dalam memutarbelitkan fakta kerana kami rakyat biasa pun dapat menghidu kelentong anda.

Penulisan Berkaitan

http://tahirnisa.blogspot.com/2011/03/siapa-peminjam-kepada-lynas-untuk-lamp.html

http://tahirnisa.blogspot.com/2011/03/adnan-yaakob-kata-air-beradioaktif.html

http://tahirnisa.blogspot.com/2011/03/rare-earth-processing-plant.html


1 comment:

  1. Saya nak bersyair suka-suka :-
    Apabila mata menjadi buta dgn kilauan ringgit & sen,
    Apabila akal menjadi dangkal dek teori insan picisan,
    Apabila yang salah dijulang, yang tidak betul dijunjung,
    Maka,
    Menang sorak kampung tergadai,
    Kerana matlamat sudah menghalalkan cara.

    Saya BANTAH!

    ReplyDelete